značka Segway má ve svém portfoliu množství různých produktů z oblasti e-mobility. Nabízí koloběžky pro děti i dospělé, hoverboard, jednokolová skútry, či dokonce i elektrickou motokáru. Prostřednictvím crowdfunding přišla společnost tentokrát s e-bikem na styl mopedu - Segway eMoped C80.
Na platformě Indiegogo překonal tento produkt svůj cíl již o 2878 % a v době psaní článku je vybráno již více 245 tisíc € / 287 tisíc USD. Jedná se tak o velmi populární výrobek.
První e-bike ve stylu mopedu
Jde o první elektrický kolo, který má podobu mopedu, díky čemuž bude jízda na něm určitě pohodlná.
Segway eMoped C80 má díky 750 W motoru maximální rychlost až 20 mph, což je v přepočtu okolo 32 km/h. Dojezd by se měl pohybovat na úrovni až 85 km.
Jeho hmotnost je přibližně 55 kg včetně baterie. Rychlost a jiné informace zobrazí na LED displeji. V přední části se nachází světlo, které díky světelnému senzoru dokáže přizpůsobit jas prostředí.
Inteligentní systém RideyGo
Inteligentní systém s názvem RideyGo přináší několik zajímavých funkcí jako jsou Airlock systém, NFC, Smart Seat a Auto-Lock mód.
Airlock je funkce, se kterou jednoduše odblokovat e-bike použitím aplikace v smartphonu (aplikace Segway-Ninebot). Stačí, že máš smartphone s aplikací u sebe.
Pokud je eMoped C80 připojen k aplikaci, dokáže automaticky identifikovat uživatele na základě přítomnosti smartphonu v jeho blízkosti.
Podpora NFC je také vychytávkou, díky které si umíš rychle odblokovat tento elektrický moped. Stačí přiložit tzv. NFC tag k displeji a eMoped C80 se okamžitě odblokuje.
Sedadlo je vybaveno inteligentními senzory (smart Seat), Které když detekují, že uživatel vstal ze sedadla, zamknou do 3 vteřin řídítka (Auto-Lock). Pomocí této funkce víš eMoped i odblokovat - stačí si na něj sednout.
Díky těmto mechanismem se eMoped nepohne po přidání plynu, pokud na něm nikdo nesedí.
Baterie a funkce Auto Cruise
Segway eMoped C80 je vybaven 1152 Wh baterií s kapacitou 24 Ah, která zajistí dojezd až 85 km. Samotná baterie váží 5.5 kg a je umístěna pod sedadlem, odkud ji víš jednoduše vyjmout.
Podobně jako elektrické koloběžky, i tento eMoped má funkci tempomatu, který bude udržovat konstantní rychlost místo tebe - funkce auto Cruise.
Systémy ochrany proti krádeži
díky podpoře GPS a LBS víš sledovat, kde se eMoped nachází. Méně známá zkratka LBS je systém, který určuje polohu na základě vysílačů telekomunikačních operátorů. Podle vzdálenosti od nejbližšího vysílače určí polohu.
Pokud se zamčený eMoped začne hýbat, odešle notifikaci do tvého smartphonu. Navíc při takovém pohybu se spustí alarm a rozblikají se LED pásky na řídítkách. Po 3 - 4 sekundách se dokonce zablokují kola, což znemožní další pohyb.
Brzdy a pružení
Segway eMoped C80 je vybaven dvěma brzdami - přední kotoučovou a zadní bubnovou brzdou s funkcí ENISA (Electric Absorption Braking System).
Vpředu najdeš vidlici s tlumiči a ve střední části pružinový tlumič, díky čemuž bude jízda velmi pohodlná.
Ah (obecn součin Amperu a jednotky casu) NENI, opakuji NENI žádná jednotka kapacity, ale po rozměnění na drobně SI základny jednotky najednou zjistíme, že z toho poskládají jednotku el. naboja !!! Tam vládne coulomb. Ano vidíme dobře !!!
1 Ah = 3600 C (Coulombův) !!!
Vážení a milí jedničkou el. kapacity je farad!!! A souvisí s el. napatim, ne prudem. Ano, mezi pospoliti lidmi léta vidíme slovní formulace „kapacita“ baterie či akumulatoru a myslí se přitom ENERGETICKY OBSAH (vzhledem k hmotnosti nebo objemu). Tj. KOLIK JE TAM ENERGIE. No a jednotkou energie (opět po rozměnění na drobné SI základní jednotky) je např. Wh nebo kWh.
1 Wh = 3600 J (joulů) !!!
Udávat energeticky obsah baterií čistě pouhým údajům v Ah je absolutně nesprávné a zcela nemocné, protože Ah NENI jednotka energie. K té nám chyba V (volt). Až když započítáme volt, získáme jednotku energie. Např. 20 Ah při 24 V je něco jiného než 20 Ah při 400 V. První ukrývá energii 480 Wh, druhé je 8000 Wh. Bohužel u běžných baterií jsou masy dlouhou léta masírovány mAh (milímperhodinami) jen kvůli tomu, že z některé tipy baterií mají “to své” neminální napětí. Např. nabíjitelné AA/AAA monoclanky 1,2V; nenabíjitelně 1,5V; li-ion monoclanky (18650/21700….) či mobilové baterie 3,6/3,7V a USB po starém 5V. Nicméně bez znalosti napětí, resp. mixováním a porovnáváním hodnot v mAh/Ah při různých napětích přichází k těm naivním omylům typu power banka (5V) vs. mobil (3,6V).
Udávaná energetického obsahu baterii v e-autech je ve Wh / kWh co je super: to je energeticky obsah = kolik se v baterii ukrývá energie, protože nikdo neví ci e-auto pouziva 300V-350V-400V-500V ci kolko voltové system, aby se dal obsah energie z kontraproduktivní údaju v Ah vypočítat.
Avšak powerbankovych 10 000 mAh cisto teoreticky při total bezztrátovou při konverzi proudem v napětí odpovida cca 7200 mobilového mAh (nuz protože už jaksi nikoho nezajímá že mobil a POWERBANK počítají ty své mAh při různá napětí), reálně kvůli ztrátám při konverzi i cca 6600 mobilového mAh ... prostě su to 2/3 ... a kazdy se pak diví jak debil.
Na druhé straně vidíme-li u baterie údaj 1152 Wh a 24 Ah, z toho okamžitě primitivním vydělením umíme vypočítat napětí baterie 48 V. Wh. Při jaké kombinaci napětí a prudu je už vedlejší, zda při 1152Ah.24V nebo 48Ah.36V nebo 32Ah.16V … to je fakt jedno.
Ani při Tesle s jejím úžasnou 100 kWh baterií a úžasným dojezdem 500 km, nikoho nezajímá jestli je to jako 250Ah.400V nebo 200Ah.500V nebo 400Ah.250V nebo 125Ah.800V ... Kombinace proud a napětí kterými se dosáhne energeticky obsah 100 kWh baterie Tesly se skutecne (asi téměř) nikde neuvádí. To neplatí při li-lion monolclankoch, kde pěkně pisu vse, ale zbytečně - kedze jmenovité napětí je jasně (konvenční pojetí a známé), např. https://bit.ly/3nc5nMh: 3,5 Ah při nominálním 3,6V nemuze dat nic jiného než obsah energie 12,6 Wh.
Výborně shrnuto!!! Toto je cesta, jak společnost posunout vpřed… díky